کپسول زمان دوران ویروس کرونا برای بچه های ایران

تا بحال در مورد کپسول زمان شنیده اید؟
کپسول های زمان مخزن و یا مخفیگاه هایی برای نگهداری پیام برای آیندگان هستند. این کپسولها در انواع مختلف و برای اهداف متفاوتی ساخته و نگهداری می شوند. کپسول زمان کئو، در ماهواره ای قرار دارد که ۵۰ هزار سال بعد از زمان پرتاب، به زمین بازخواهد گشت و محتویات درونش مانند چند دانشنامه به عنوان دسترنج علمی بشر، الماسی از خون انسان، مقداری آب، خاک و هوای سیاره زمین و مواردی دیگر را به دست انسان ها یا موجودات روی زمین خواهد رساند. این کپسول قرار است دیدی کوتاه از بشر امروز به موجودات آینده ارائه دهد .
قضیه بسیار شگفت اور به نظر می رسد؛ پیامی برای آینده.
حال امروز که ویروس کرونا به صورت یک همه گیری جهانی، نسل بشر را درگیر خود کرده است؛ ساختن یک کپسول زمان مخصوصا برای بچه ها می تواند یک ایده ی جالب و سرگرم کننده و حتی هدیه ای عالی برای آینده باشد.
یک مادر کانادایی با نام “ناتالی لانگ”، کپسول زمان کووید۱۹ را ویژه کودکان طراحی کرده است. ناتالی به عنوان یک گرافیست و مادر دو فرزند، از همان روزهای اول قرنطینه، کارهای روزانه خانواده خود مثل نقاشی و کاردستی را ثبت و نگهداری کرده است.
او می گوید: “به این فکر می کنم و البته امیدوارم که این اتفاق (بحران ویروس کرونا) از ان دست اتفاقهایی باشد که فقط یکبار در زندگی ما رخ می دهد. دوست داشتم بعدها با بچه ها و نوه هایم بتوانم به عقب برگردم و این اتفاق را مرور کنم؛ حتی اگر این اتفاق یک ایده خیلی تلخ باشد.”
او همچنین می گوید:”من مطمئنم که بچه ها در سال های آینده باید به پرسش های زیادی پاسخ بدن؛ پرسش هایی که بچه هاشون ازشون میپرسن. مثلا اینکه چند سالتون بود وقتی همه ی مدرسه های دنیا تعطیل شد؟ و چقدر خوب میشه اگر ما بتوانیم جزییات این روزها رو در جایی ثبت کنیم.”

به همین سادگی ایده ای که با ثبت اتفاق های روزانه شروع شده بود، منجر به طراحی یک کپسول زمان توسط ناتالی لانگ شد. که برخلاف تصورش مورد استقبال پدر و مادرهای زیادی در دنیا قرار گرفت.

کپسول زمان ایرانی (ویژه دوران کرونا):

سولماز هومن زاده و شیدا باباگلی، دو مادر خوش ذوق ایرانی زبان، با الهام از این کار، یک کپسول زمان فارسی برای بچه های ایرانی در سراسر دنیا طراحی کردند و با همه به اشتراک گذاشته اند.
در زیر می توانید کپسول زمان دوران کرونا ۲۰۲۰-۱۳۹۹ را دانلود کنید. آن را پرینت بگیرید و از همین حالا با کمک بچه ها شروع به تکمیلش کنید. بدون شک در آینده، فرزندانتان با دیدن و مرور این کپسول، هیجان زده خواهند شد.

برای دریافت کپسول زمان کووید۱۹ روی تصویر زیر کلیک کنید.
کپسول زمان کووید 19-pdf