۱۳ طرح عمرانی عشایری استان سمنان دهه فجر افتتاح می‌شود

مراد خادم، مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: ۱۳ طرح عمرانی در حوزه عشایری این استان با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد ریال دهه فجر امسال افتتاح می‌شود. از مجموع ۱۳ طرح عمرانی آماده بهره‌برداری در دهه فجر امسال ۱۲ طرح در زمینه آبرسانی و یک طرح در زمینه تامین علوفه است.اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی در حوزه امور عشایری در استان سمنان از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده است.
وی بیان کرد: طرح‌های عمرانی در زمینه آبرسانی به عشایر در سراسر استان اجرا شده ولی بیشترین تعداد اجرای طرح‌های آبرسانی مربوط به شهرستان میامی است. همچنین برای افتتاح ۱۲ طرح عمرانی در زمینه آبرسانی به عشایر استان سمنان ۶ میلیارد و ۳۸ میلیون ریال اعتبار صرف شده است.
خادم تصریح کرد: کارخانه تولید خوراک دام در مهدیشهر یک طرح در زمینه تامین خوراک دام عشایر و آماده بهره‌برداری در دهه فجر امسال است که سالانه تولید ۲۰ هزار تن خوراک دام و پنج نوع کنستانتره تولید می‌کند که راه‌اندازی این واحد تولیدی نقش مهمی در رفع دغدغه عشایر و دامداران استان سمنان در زمینه تامین علوفه دارد.
کارخانه تولید خوراک دام در مهدیشهر توسط اتحادیه امور عشایری و با پرداخت ۱۴ میلیارد ریال تسهیلات کم ‌بهره احداث شده است که برای ۶ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
۱۳ شرکت تعاونی عشایری و یک اتحادیه عشایری در استان سمنان وجود دارد.عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند و سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.